lørdag 27. oktober 2012

Forestilling, Hofesh Shechter og stormvarsel (faktisk!)

Som dere ser, så synes jeg det er veldig viktig med en beskrivende tittle på disse blogginnleggene. Kanskje særlig fordi jeg er så dårlig på å gjøre det ofte, så blir det mye å få med når jeg først får ut fingeren...

Vel, vel, vel. Det har vært noen meget innholdsrike uker den siste tiden. Som jeg nevnte i forrige innlegg var jeg jo med på en workshop med Max Stone. Vi hadde forestilling forrige søndag og det gikk ganske bra synes jeg. Koste meg ihvertfall masse og fikk gode tilbakemeldinger etterpå. Jeg tror nok stykket hans stakk seg ut på en positiv måte - det var ganske annerledes. Konseptet var at vi alle startet ut som vanlige "folk på gata" også ble vi en etter en "avslørt" som diverse superhelter. Stykket het "Marvel Us"og for de som ikke er inne i tegneseriesjargongen så er altså Marvel comics et selskap som produserer flere av disse seriene med blant annet Batman, Superman, Transformers osv. Tror det var noe sånt. Hvis dere er interessert i å vite akkurat hva det går ut på, så får dere google det ;)

Her er et bilde av oss etter forestillingen:
Som dere kan se hadde vi (fra øverst til venstre): Wonder woman, Batman, Black widow, Phoenix, The Hulk, (en jeg ikke husker hva skulle være), en selvlaget superhelt, Storm, Superman, Optimus prime, Spiderman og Cat woman. Sistnevnte ble danset av meg om det skulle være noen som helst tvil om det. 

En annen ting som har vært helt fantastik er at jeg meldte meg på en uke med workshop (eller de kalte det vel en "intensive", men uansett...) med Hofesh Shechter Company. Hofesh Shechter er en av mine absolutt favorittkoreografer OF ALL TIME! Har vært helt frelst siden jeg en av hans koreografier "Uprising" i Sandnes kulturhus med Carte Blanche i 2009. Så da de skulle komme hit og ha en forestilling og denne workshopen visst jeg at dette var noe jeg absolutt måtte få med meg. Så forrige lørdag var jeg på BAM (Brooklyn Academy of Music) og så forestillingen deres "Political Mother". Den var heeeelt fantastisk!!! 

Her er en liten "trailer" fra Youtube:


Så etter jeg hadde sett forestillingen på lørdag var jeg mer enn klar for å være med på workshop kommende mandag. Hver dag varte fra kl. 10-14 og det var utrolig mye vi fikk gjort på de timene. Det var ikke mye pauser eller somling for å si det sånn. Som sagt så startet vi kl. 10 med en klasse som ble ledet av ulike medlemmer av kompaniet hver dag. Klassen bestod av ulike improvisasjonsøvelser. Vi gjorde mye gulvarbeid og hadde mange øvelser der vi "gikk over gulvet" som det heter på dansespråket - altså vi bevegde oss fra den ene siden av rommet til den andre. Klassen varte sånn ca. 1time og 30 min - litt forskjellig hver dag. Så var det 10 min pause før vi satte i gang med å lære repertoar fra forestillingene kompaniet har hatt (vi lærte repertoar fra "Political Mother", "Uprising" og "In your rooms"). På mandagen og onsdagen var selveste Hofesh der og instruerte. Det var veldig gøy. 
Stilen til Hofesh er veldig særegen (og ekstremt vanskelig). Det er veldig mange detaljer og man beveger seg mye opp og ned av gulvet. Da uken gikk mot slutten begynte kroppen min å bli ganske så "kake" for å si det sånn. Jeg hadde jo klasser på skolen på kvelden i tillegg. Men gøy var det virkelig. Her er en annen videosnutt:


Så ja. La oss bare si det sånn - jeg er ikke noe mindre fan nå etter denne workshopen, for å si det sånn. 

Tja, også ellers da? Jo jeg klarte å få litt matforgiftning eller noe. Våknet onsdag kveld sånn rundt midnatt (så det var vel teknisk sett torsdag) og merket at ting ikke var helt "riktig" for å si det sånn. Så torsdagen var jeg ganske dårlig. Heldigvis gikk det fort over og jeg var tilbake på skolen på fredag. Er ikke helt meg selv enda, men er nesten der nå. Man blir jo litt slapp når man går et par dager med minimalt med næringsinntak og jeg sluttet ikke å være kvalm før i dag (lørdag). Heldigvis er appetitten min tilbake nå. 

Og bortsett fra det venter vi jo nå i spenning på hva som kommer til å skje med denne orkanen, da. Eller Sandy som den visst heter. Den skal visst komme innover her på søndag kveld eller mandag og da kan det jo bli litt lite å finne på... Men jeg tror ærlig talt ikke folk tar disse varslingene like alvorlig som i fjor, for da ble det jo lite av det hele (selv om det kom mye regn og greier). Vi får se. Det er mulig de stenger all kollektivtrafikk i morgen fra kl. 19.00 hvis det ser ut som det blir noe. Jeg får kjøpe inn så jeg har mat og sånn. Og kanskje noen stearinlys i tilfelle strømbrudd. 
Min første orkan! I will keep you posted ;)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar